تهذیب نفس موجب حصول علم حقیقی است
بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج69 ؛ ص248 کا، [الکافی] عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ إِنَّ آیَةَ الْکَذَّابِ بِأَنْ یُخْبِرَکَ خَبَرَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَإِذَا سَأَلْتَهُ عَنْ حَرَامِ اللَّهِ وَ حَلَالِهِ لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ شَیْءٌ. شنیدم از أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام که فرمود
نشانه مدعی ان است که خبردهد ترا از اسمان وزمین ومشرق ومغرب وچون از حلا ل و حرام خدا ازو سئوال شود چیزی نمیداند .
... فالعلم بحقائق الأشیاء على ما هو علیه لا یحصل لأحد إلا بالتقوى و تهذیب السر من رذائل الأخلاق قال الله تعالى وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللَّه
و لا یحصل التقوى إلا بالاقتصار على الحلال و الاجتناب عن الحرام و لا یتیسر ذلک إلا بالعلم بالحلال و الحرام فمن أخبر عن شیء من حقائق الأشیاء و لم یکن عنده معرفة بالحلال و الحرام فهو لا محالة کذاب یدعی ما لیس له....به یقین علم به حقیقت اشیاء واینکه چی هست حقیقت برای احدی حاصل نمیشود مگر به تقوی الهی و تهذیب باطن از الودگیهای اخلاقی خدای تبارک وتعالی میفرماید تقوی پیشه کنید تا تعلیم دهد شمارا خدا و تقوی حاصل نمیشود مگر اکتفاء به حلال خدا و پرهیز از حرام او واین امر میسر نمیشود مگر به شناخت حلال و حرام ها پس کسی که خبر دهد از حقیقت چیزی و علم به حلال و حرام نداشته باشد بی شک دروغگو است دعوی چیزی میکند که ندارد.