سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

اگر علایم زیر را دارید حتماً آزمایش خون بدهید مترجم: ماندانا ناصر منبع: مجله پریما

اگر علایم غیر قابل توجیه و توضیحی دارید، مثل تشنگی فراوان، زخمی که دیر التیام پیدا می کند و احساس خستگی مفرط و نمی توانید دلیل مشخص برای این علایم پیدا کنید، یک آزمایش ساده خون به شما کمک می کند که به جواب سؤال هایتان برسید. در واقع هر تغییری که در شما به وجود می آید و برای مدت طولانی سیستم عادی بدنتان را مختل می کند، می تواند علامت یک بیماری یا کمبود عنصری خاص در بدن شما باشد، پس به این علایم بی توجه نباشید.

?ـ ریزش مو

اگر مدت جدیدی است که ریزش مو دارید و موهایتان به طرز قابل توجهی کم شده است، می تواند نگران کننده باشد. اغلب ریزش مو به دلیل کمبود آهن است، مخصوصاً اگر پریودهای طولانی شما و خونریزی هایتان سنگین است و احساس خستگی می کنید، یک آزمایش ساده خون می تواند مشکل شما را تشخیص بدهد. در یک آزمایش نرمال یا طبیعی سطح هموگلوبین خون باید ?/?? یا بیشتر باشد، اما اگر سطح هموگلوبین خونتان کمتر از این مقدار است، نشان دهنده کم خونی است، البته ممکن است که سطح هموگلوبین خونتان ?/?? یا نرمال باشد اما باز هم دچار فقر آهن باشید. چون سطح آهن ذخیره شده یا فریتین سرخ خونتان کاهش پیدا کرده است. اما به دلیل کارکرد بیشتر سطح هموگلوبین همچنان ثابت مانده است. یعنی اگر سطح هموگلوبین همچنان نرمال است اما هنوز علایمی مثلاً ریزش مو یا خستگی مفرط دارید، باید آزمایش بدهید و مقدار فریتین سرم خونتان اندازه گیری کنید.

?ـ افراط در خوردن گوشت قرمز

خوردن گوشت قرمز به مقدار زیاد شما را در خطر ابتلا به نقرس قرار می دهد و این بیماری باعث التهابات دردناک در انگشت شست پا و دیگر مفصل ها می شود. گوشت قرمز و به خصوص دل و جگر به علت دارا بودن پودین (یک نوع اسید آمینه)، سطح اسید اوریک را در خون بالا برده و باعث بیماری نقرس می شود. مصرف بعضی داروها مثل بندروفلوازید (یک داروی مدر که در درمان فشار خون بالا استفاده می شود) می تواند همین تاثیر را داشته باشد. به هر حال اگر مشکلی باشد با آزمایش خون قابل تشخیص است.

اگر در خانواده شما سابقه بالا بودن اسید اوریک وجود دارد، باید شما هم آزمایش خون بدهید و در صورت مثبت بودن آزمایش می توانید با دارو سطح اسید اوریک را تا حد نرمال پایین بیاورید.

?ـ فرم سیبی شکل بدن

اگر که فرم و شکل بدنتان به جای این که شبیه به گلابی باشد، شبیه به سیب است، شما بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستید. تحقیقات اخیراً نشان داده است که اگر علاوه بر فرم بدنتان سطح چربی در خونتان نیز (مثل تری گلیسرید) بالا است، احتمال خطر ابتلا به بیماری قلبی بالاتر می رود. کسانی که بدنشان فرم سیبی شکل دارد، چهار تا شش برابر بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند و هر چه اندامتان گردتر باشد، این خطر بالاتر می رود. اگر اندازه دور کمر در زنان بیشتر از ?? سانتی متر و در مردان بیشتر از ?? سانتی متر باشد و سطح تری گلیسرید خون بالاتر از حد معمول باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی ?? برابر بیشتر از یک فرد عادی است. لایه های چربی بیشتر در ناحیه شکم سطح آنزیم گاما جی تی (Gamma GT) را در خون بالا می برد (این آنزیم مربوط به کبد است). مقدار این آنزیم را می توان از طریق آزمایش خون اندازه گیری کرد. اگر سطح این آنزیم در خون بالا باشد، می تواند علامت الکلیسم، سرطان کبد، مشکل پانکراس و دیگر امراض کلیوی باشد.

?ـ کبودی در بدن

اگر مرتباً می بینید که بدون دلیل  جای جای بدنتان کبود می شود یا از یک زخم ساده، برای مدت طولانی خونریزی دارید، این مسئله بدین معنا است که خونتان به درستی منعقد نمی شود. در یک آزمایش خون نرمال یا طبیعی، تعداد پلاکت های خون (سلول های کوچکی که در انعقاد خون موثرند) باید حدود ??? تا ??? باشد. اگر برای مثال این تعداد زیر ?? باشد، شما دچار مشکل هستید، احتمالاً عفونت، استفاده مداوم از داروهای معینی مثل داروهای غیراستروئیدی یا ضد التهاب می تواند این حالت را ایجاد کند.

?ـ واکنش آلرژیک

اگر نسبت به چیزهای حساسیت زا سریع واکنش نشان می دهید، جاهایی از بدنتان به سرعت متورم می شود و در تنفس مشکل پیدا می کنید و نمی دانید عامل محرک چه چیزی است،  بهتر است آزمایش خون بدهید. آزمایش خون می تواند به شما بگوید که به کدام دسته از مواد حساسیت دارید.

?ـ تشنگی زیاد

تشنگی مفرط یکی از دلایل دیابت است، اما ممکن است که شما در مراحل اولیه متوجه بیماری نشوید چون علایم دیگری مثل خستگی یا سستی به همراه تشنگی نیست. شما می توانید با یک آزمایش خون وقتی که ناشتا هستید، سطح واقعی گلوکز خونتان را اندازه   بگیرید. اگر که سطح گلوکز در خون بالا باشد شما به دیابت مبتلا هستید و ممکن است در خطر کوری، بیماری های قلبی یا کلیوی باشید و باید حتماً دارو مصرف کنید (در مراحل شدید بیماری ترزیق روزانه انسولین ضروری است). اگر که قند خونتان کمی بالا باشد با رژیم غذایی قابل کنترل است. به هر حال هرگز علایمی مثل تشنگی، کرختی و سستی و دیر بهبودی زخم های ساده را پشت گوش نیندازید.

?ـ درد مفاصل

اگر مفاصلتان مدتی است که درد می کند، ممکن است که مبتلا به آرتروز شده باشید، با آزمایش خون می توانید علایم التهاب در بدن را تشخیص داد. در صورت مثبت بودن باید تست خاصی بدهید تا از وجود آرتروز مطمئن شوید.

?ـ سردرد مزمن

اگر همیشه دچار سردرد هستید و مرتب مسکن مصرف می کنید، مراقب باشید، چون همان مسکن ها می توانند سردردهای شما را تشدید کنند. استفاده مداوم و زیاد از مسکن مثل ایبوپروفن برای تسکین درد خودش عامل تشدید کننده سردردهای مزمن است. اگر در آزمایش خون سطح آنزیم (aspartate trasferase) در خونتان بالا باشد، نشان دهنده آسیب سلول های کبدی و آزاد شدن این آنزیم در خون است که همان تاثیر و عوارض داروهای مسکنی است که دریافت کرده اید.

?ـ خونریزی از دستگاه گوارش

نه تنها خونریزی های شدید عادت ماهیانه می تواند باعث کم خونی و فقر آهن شود، بلکه خونریزی از مقعد اگر زیاد و مداوم باشد که می تواند به دلایل گوناگون باشد مثلاً می تواند به علت یک تومور در دستگاه گوارش باشد به هر حال می توان با آزمایش خون علت آن را تشخیص داد.

??ـ ساعت بیولوژیک بدن 

 

اگر می خواهید چند سال دیگر بچه دار شوید، باید آزمایش خون بدهید و ببینید که ذخیره تخمک هایتان چقدر است. اگر چه تحقیقات نشان می دهد که زنان می توانند در دهه چهل زندگیشان به راحتی بچه دار شوند، اما فقط پنج درصد از زنان هستند که مثل دوره بیست سالگی شان بارور هستند. در بعضی از زنان به دلیل عدم تطابق سن بیولوژیک با سن حقیقی شان، قدرت باروری کاهش پیدا می کند. یک آزمایش خون در روز بیست و یکم قاعدگی می تواند نشان بدهد که آیا شما در حال تخمک گذاری هستید یا خیر. همزمان با این آزمایش انجام سونوگرافی از رحم نیز مفید است.

??ـ علاقه به پنیر

پنیر حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است و خوردن مقدار زیاد آن سطح کلسترول را بالا می برد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را زیاد می کند. حتی اگر لاغر هستید، اما پنیر زیاد می خورید باید آزمایش خون بدهید و از اندازه کلسترول خونتان آگاه شوید.

??ـ ریشه ارثی سرطان در خانواده

با آزمایش خون و اندازه گیری یک فاکتور شیمیایی در خون می توان تشخیص داد که آیا شما در خطر ابتلا به سرطان هستید یا خیر. اگر سرطان در خانواده شما ارثی است حتماً آزمایش خون بدهید.

??ـ احساس خستگی

هر کس گاهگاهی احساس خستگی می کند، اما این خستگی همیشگی نیست و تحت تاثیر عوامل محیطی است. اما اگر خستگی شما ادامه دار باشد، باید آزمایش خون بدهید و تعداد گلبول های سفید خونتان را اندازه  بگیرید. تعداد زیاد گلبول های سفید نشان دهنده مبارزه بدن با یک عفونت پنهان است که خستگی را برای شما به همراه دارد. بسته به این که چه نوع گلبول سفیدی در حال افرایش است، پزشکان می توانند بگویند که این عفونت ویروسی است یا باکتریایی یا مثلاً به علت یک بیماری خطرناک مثلاً سرطان ایجاد شده است و به هر حال این مسئله با آزمایش خون قابل تشخیص است.