اى بیچاره بیخبر از از معارف الهیه
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه چهل حدیث ص : 73 .....اى بیچاره بیخبر از معارف الهیه که جز اداره شهوت و غضب خود چیز دیگر نمىفهمى، تو مقدس مواظب به ذکر و ورد و مستحبات و واجبات و تارک مکروهات و محرمات و متخلق به اخلاق حسنه و متجنب از سیّئات اخلاق، در ترازوى انصاف بگذار کارهایى را که مىکنى از براى رسیدن به شهوات نفسانى و نشستن بر تختهاى زمردین و هماغوش شدن با لعبتهاى شوخ و شنگ بهشتى و پوشیدن لباسهاى حریر و استبرق و سکنى کردن در قصرهاى نیکو منظر و رسیدن به آرزوهاى نفسانى، آیا باید اینها را، که تمام براى خودخواهى و پرستش نفس است، به خدا نسبت داد و پرستش حق دانست؟ آیا شما با عملهاى که براى مزد کار مىکند چه فرقى دارید که اگر او بگوید من محض صاحب کار این عمل را کردم، او را تکذیب مىکنید؟ آیا شما دروغگو نیستید که مىگویید نماز مىکنم براى تقرب به خدا؟ آیا این نماز شما براى نزدیکى به خداست، یا براى تقرب به زنهاى بهشت است و رسیدن به شهوات است؟ فاش بگویم، پیش عرفاى باللّه و اولیاء خدا تمام این عبادات ما از گناهان کبیره است. بیچاره، در حضور حضرت حق جل جلاله و در محضر ملائکه مقربین او بر خلاف رضاى حق رفتار مىکنى، و عبادتى که معراج قرب حق است براى نفس اماره و شیطان مىکنى، آن وقت حیا نکرده در هر عبادت چندین دروغ در محضر ربوبیت و ملائکه مقربین مىگویى و چندین افترا مىزنى و منت گذارى هم مىکنى و عجب و تدلّل هم مىنمایى و خجالت هم نمىکشى. این عبادت من و تو با معصیت اهل عصیان، که اشد آنها ریا است، چه فرقى دارد؟ زیرا که ریا شرک است و بدى و بزرگى آن از جهت آن است که عبادت را براى خدا نکردى. تمام عبادات ما شرک محض است و شائبه، خلوص و اخلاص در آن نیست، بلکه رضاى خدا به طریق اشتراک هم در آن مدخلیت ندارد، فقط براى شهوات و تعمیر [و] اداره بطن و فرج است. اى عزیز، نمازى که براى خاطر خواهى زن باشد - چه زن دنیایى یا بهشتى - این نماز براى خدا نیست، نمازى که براى رسیدن به آمال دنیا باشد یا آمال آخرت به خدا ارتباط ندارد، پس چرا این قدر ناز و غمزه فروشى مىکنى و عشوه و غنج و دلال مىکنى، به بندگان خدا به نظر حقارت نگاه مىکنى، خود را از خاصّان درگاه حق حساب مىکنى؟ بیچاره، تو با همین نماز مستحق عذابى و مستوجب زنجیر هفتاد ذراعى هستی (اشاره به آیه مبارکه خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ ثمّ ثُمَّ فِی سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُکُوهُ. بگیریدش، پس برگردنش غلّ در افکنید، سپس در دوزخش اندازید، سپس او را در زنجیرى که طول ان هفتاد ذراع است در آریدحاقه – 31تا 33) پس چرا خود را طلبکار مىدانى، و براى خود در همین طلبکارى و تدلّل و عجب عذابى دیگر تهیه مىکنى؟ تو اعمالى را که مأمورى بکن و متوجه باش که از براى خدا نیست....