سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

اگر علایم زیر را دارید حتماً آزمایش خون بدهید مترجم: ماندانا ناصر منبع: مجله پریما

اگر علایم غیر قابل توجیه و توضیحی دارید، مثل تشنگی فراوان، زخمی که دیر التیام پیدا می کند و احساس خستگی مفرط و نمی توانید دلیل مشخص برای این علایم پیدا کنید، یک آزمایش ساده خون به شما کمک می کند که به جواب سؤال هایتان برسید. در واقع هر تغییری که در شما به وجود می آید و برای مدت طولانی سیستم عادی بدنتان را مختل می کند، می تواند علامت یک بیماری یا کمبود عنصری خاص در بدن شما باشد، پس به این علایم بی توجه نباشید.

?ـ ریزش مو

اگر مدت جدیدی است که ریزش مو دارید و موهایتان به طرز قابل توجهی کم شده است، می تواند نگران کننده باشد. اغلب ریزش مو به دلیل کمبود آهن است، مخصوصاً اگر پریودهای طولانی شما و خونریزی هایتان سنگین است و احساس خستگی می کنید، یک آزمایش ساده خون می تواند مشکل شما را تشخیص بدهد. در یک آزمایش نرمال یا طبیعی سطح هموگلوبین خون باید ?/?? یا بیشتر باشد، اما اگر سطح هموگلوبین خونتان کمتر از این مقدار است، نشان دهنده کم خونی است، البته ممکن است که سطح هموگلوبین خونتان ?/?? یا نرمال باشد اما باز هم دچار فقر آهن باشید. چون سطح آهن ذخیره شده یا فریتین سرخ خونتان کاهش پیدا کرده است. اما به دلیل کارکرد بیشتر سطح هموگلوبین همچنان ثابت مانده است. یعنی اگر سطح هموگلوبین همچنان نرمال است اما هنوز علایمی مثلاً ریزش مو یا خستگی مفرط دارید، باید آزمایش بدهید و مقدار فریتین سرم خونتان اندازه گیری کنید.

?ـ افراط در خوردن گوشت قرمز

خوردن گوشت قرمز به مقدار زیاد شما را در خطر ابتلا به نقرس قرار می دهد و این بیماری باعث التهابات دردناک در انگشت شست پا و دیگر مفصل ها می شود. گوشت قرمز و به خصوص دل و جگر به علت دارا بودن پودین (یک نوع اسید آمینه)، سطح اسید اوریک را در خون بالا برده و باعث بیماری نقرس می شود. مصرف بعضی داروها مثل بندروفلوازید (یک داروی مدر که در درمان فشار خون بالا استفاده می شود) می تواند همین تاثیر را داشته باشد. به هر حال اگر مشکلی باشد با آزمایش خون قابل تشخیص است.

اگر در خانواده شما سابقه بالا بودن اسید اوریک وجود دارد، باید شما هم آزمایش خون بدهید و در صورت مثبت بودن آزمایش می توانید با دارو سطح اسید اوریک را تا حد نرمال پایین بیاورید.

?ـ فرم سیبی شکل بدن

اگر که فرم و شکل بدنتان به جای این که شبیه به گلابی باشد، شبیه به سیب است، شما بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستید. تحقیقات اخیراً نشان داده است که اگر علاوه بر فرم بدنتان سطح چربی در خونتان نیز (مثل تری گلیسرید) بالا است، احتمال خطر ابتلا به بیماری قلبی بالاتر می رود. کسانی که بدنشان فرم سیبی شکل دارد، چهار تا شش برابر بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند و هر چه اندامتان گردتر باشد، این خطر بالاتر می رود. اگر اندازه دور کمر در زنان بیشتر از ?? سانتی متر و در مردان بیشتر از ?? سانتی متر باشد و سطح تری گلیسرید خون بالاتر از حد معمول باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی ?? برابر بیشتر از یک فرد عادی است. لایه های چربی بیشتر در ناحیه شکم سطح آنزیم گاما جی تی (Gamma GT) را در خون بالا می برد (این آنزیم مربوط به کبد است). مقدار این آنزیم را می توان از طریق آزمایش خون اندازه گیری کرد. اگر سطح این آنزیم در خون بالا باشد، می تواند علامت الکلیسم، سرطان کبد، مشکل پانکراس و دیگر امراض کلیوی باشد.

?ـ کبودی در بدن

اگر مرتباً می بینید که بدون دلیل  جای جای بدنتان کبود می شود یا از یک زخم ساده، برای مدت طولانی خونریزی دارید، این مسئله بدین معنا است که خونتان به درستی منعقد نمی شود. در یک آزمایش خون نرمال یا طبیعی، تعداد پلاکت های خون (سلول های کوچکی که در انعقاد خون موثرند) باید حدود ??? تا ??? باشد. اگر برای مثال این تعداد زیر ?? باشد، شما دچار مشکل هستید، احتمالاً عفونت، استفاده مداوم از داروهای معینی مثل داروهای غیراستروئیدی یا ضد التهاب می تواند این حالت را ایجاد کند.

?ـ واکنش آلرژیک

اگر نسبت به چیزهای حساسیت زا سریع واکنش نشان می دهید، جاهایی از بدنتان به سرعت متورم می شود و در تنفس مشکل پیدا می کنید و نمی دانید عامل محرک چه چیزی است،  بهتر است آزمایش خون بدهید. آزمایش خون می تواند به شما بگوید که به کدام دسته از مواد حساسیت دارید.

?ـ تشنگی زیاد

تشنگی مفرط یکی از دلایل دیابت است، اما ممکن است که شما در مراحل اولیه متوجه بیماری نشوید چون علایم دیگری مثل خستگی یا سستی به همراه تشنگی نیست. شما می توانید با یک آزمایش خون وقتی که ناشتا هستید، سطح واقعی گلوکز خونتان را اندازه   بگیرید. اگر که سطح گلوکز در خون بالا باشد شما به دیابت مبتلا هستید و ممکن است در خطر کوری، بیماری های قلبی یا کلیوی باشید و باید حتماً دارو مصرف کنید (در مراحل شدید بیماری ترزیق روزانه انسولین ضروری است). اگر که قند خونتان کمی بالا باشد با رژیم غذایی قابل کنترل است. به هر حال هرگز علایمی مثل تشنگی، کرختی و سستی و دیر بهبودی زخم های ساده را پشت گوش نیندازید.

?ـ درد مفاصل

اگر مفاصلتان مدتی است که درد می کند، ممکن است که مبتلا به آرتروز شده باشید، با آزمایش خون می توانید علایم التهاب در بدن را تشخیص داد. در صورت مثبت بودن باید تست خاصی بدهید تا از وجود آرتروز مطمئن شوید.

?ـ سردرد مزمن

اگر همیشه دچار سردرد هستید و مرتب مسکن مصرف می کنید، مراقب باشید، چون همان مسکن ها می توانند سردردهای شما را تشدید کنند. استفاده مداوم و زیاد از مسکن مثل ایبوپروفن برای تسکین درد خودش عامل تشدید کننده سردردهای مزمن است. اگر در آزمایش خون سطح آنزیم (aspartate trasferase) در خونتان بالا باشد، نشان دهنده آسیب سلول های کبدی و آزاد شدن این آنزیم در خون است که همان تاثیر و عوارض داروهای مسکنی است که دریافت کرده اید.

?ـ خونریزی از دستگاه گوارش

نه تنها خونریزی های شدید عادت ماهیانه می تواند باعث کم خونی و فقر آهن شود، بلکه خونریزی از مقعد اگر زیاد و مداوم باشد که می تواند به دلایل گوناگون باشد مثلاً می تواند به علت یک تومور در دستگاه گوارش باشد به هر حال می توان با آزمایش خون علت آن را تشخیص داد.

??ـ ساعت بیولوژیک بدن 

 

اگر می خواهید چند سال دیگر بچه دار شوید، باید آزمایش خون بدهید و ببینید که ذخیره تخمک هایتان چقدر است. اگر چه تحقیقات نشان می دهد که زنان می توانند در دهه چهل زندگیشان به راحتی بچه دار شوند، اما فقط پنج درصد از زنان هستند که مثل دوره بیست سالگی شان بارور هستند. در بعضی از زنان به دلیل عدم تطابق سن بیولوژیک با سن حقیقی شان، قدرت باروری کاهش پیدا می کند. یک آزمایش خون در روز بیست و یکم قاعدگی می تواند نشان بدهد که آیا شما در حال تخمک گذاری هستید یا خیر. همزمان با این آزمایش انجام سونوگرافی از رحم نیز مفید است.

??ـ علاقه به پنیر

پنیر حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است و خوردن مقدار زیاد آن سطح کلسترول را بالا می برد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را زیاد می کند. حتی اگر لاغر هستید، اما پنیر زیاد می خورید باید آزمایش خون بدهید و از اندازه کلسترول خونتان آگاه شوید.

??ـ ریشه ارثی سرطان در خانواده

با آزمایش خون و اندازه گیری یک فاکتور شیمیایی در خون می توان تشخیص داد که آیا شما در خطر ابتلا به سرطان هستید یا خیر. اگر سرطان در خانواده شما ارثی است حتماً آزمایش خون بدهید.

??ـ احساس خستگی

هر کس گاهگاهی احساس خستگی می کند، اما این خستگی همیشگی نیست و تحت تاثیر عوامل محیطی است. اما اگر خستگی شما ادامه دار باشد، باید آزمایش خون بدهید و تعداد گلبول های سفید خونتان را اندازه  بگیرید. تعداد زیاد گلبول های سفید نشان دهنده مبارزه بدن با یک عفونت پنهان است که خستگی را برای شما به همراه دارد. بسته به این که چه نوع گلبول سفیدی در حال افرایش است، پزشکان می توانند بگویند که این عفونت ویروسی است یا باکتریایی یا مثلاً به علت یک بیماری خطرناک مثلاً سرطان ایجاد شده است و به هر حال این مسئله با آزمایش خون قابل تشخیص است.


داروهای مزالازین , اساکول ,سولفاسالازین ,و...باشکسته شدن توسط باکتریهای
روده داروی ضدالتهاب 5asa راازاد میکنند
بنابراین ازاد شدن دارو درمحل التهاب اساس درمان وپیشگیری است
درنتیجه دربیماری کولیت اگر دارو بک ساعت قبل از غذاهمراه دولیوان اب
مصرف شود سریع تر به محل التهاب میرسد وعوارض جانبی
کمتری داردبیمارانی که دوزهای زیادتری مصرف میکنند
میتوانند بانظر پزشک ترکیبات مختلف 5-ا-اس-ا را که بانامهای تجاری
متعدد عرضه میشود ازمایش کنند تجربه نشان داده است
گاهی یک دارو که توسط دوشرکت دارویی متفاوت
ساخته شده است رویک نفر اثر یکسانی
نداشته است
عدم مصرف دقیق فولیک اسید هم منجر با اختلال درمنبع ذخیره کبد شده
علاوه بر کم خونی ممکن است کبد را بیمار کند وودر دراز مدت به شکل التهاب واحساس حرارت
درحلق وگلو وزبان بروز کند.
سایر داروهای مصرفی جنبی دربین غذا مصرف شوند بهتر است
. عوامل موثر درمصرف بهینه داروعبارتند از:
شناخت دقیق بیماری
وسعت وشدت ان درهر مقطع زمانی
شناخت نوع داروی اصلی وجانبی
سازگاری به هربیمار و نوع شرکت سازنده ان
انتخاب فرمی از دارو که درست در محل التهاب ازاد شود وتاثیربهتری داشته باشد
شناخت مرحله بیماری یعنی بیمار باید بداند که درچه وضعیتی است بیماری در استانه فعالیت است
در دوره بهبودی موقت است
در دوره فعالیت وتشدید است
علائم بیماریش در هر مرحله چیست
تمام این موارد را بیمار باید خودش بشناسد وبداندوبا تجربه بتدریج با بیماری خود دقیقا اشنا شودنوع دارو ومقدار
مصرف دارو شرکت های سازنده دارو مناسب برای او تاریخ ساخت دارو   فرم داروی مناسب عوارض داروهایی که     مصرف میکند وروش مقابله با انها   ورژیم غذایی
مخصوص خود راپیداکند بابیماری خود سازش کرده
با حداقل مصرف دارووعوارض جانبی کمتر
زندگی طبیعی وبهینه ای داشته باشد
در این سایت وسایت های دیگر میتوان باتجارب دیگران
بابیماری وداروهای ان و..
اشناشد دراینجا باید ازهمه عزیزانی که زحمت راه اندازی این سایت ومدیریت ان را به عهده دارند تشکر نمایییم وقدر بدانیم .
بهترین
دارو برای مبتلایان به کولیت زخمی داروی قدیمی     سو لفاسالازین است اگر به بیماری بسازد
بهتر است تاانجا که ممکن است   استروئید ها
مصرف نشود با تغییر در نوع   داروی5ASA
وحتی بالا بردن مقدار مصرف نتیجه گرفت
اگرقرارباشد استروئید مصرف کنیم باید کمترین مقدار
ممکن ودرمدت کم باشد وقطع ان تدریجی باشد
داروهای کاهنده ایمنی نیز تا حد ممکن نباید مصرف کرد مثلا
اگر بیماری با روزی 16 قرص سولفاسالازین یا داروهای مشابه
نتیجه میگیرد بهتراز این است که کورتن یا داروی کاهنده
ایمنی مصرف کند و سولفاسالازین کمتری مصرف کند
بعضی ازمهمترین ترکیبات :5ASA
مزالازین
اساکول
پنتاسا
سولفا سالازین
اولسالازین
بالسالازاید
پنتاسا
رواسا
وغیره
وجه اشتراک همه این داروها وجود 5ASAاست
تفاوت انها درماده شیمیایی است که متصل به ان است
ومحل ونحوه ازادشدن ان را متفاوت میکندواین امر
موجب پیدایش اثرات مختلف دارو دربیماری بسته
به محل درگیری روده وشرایط خاص هر بیمار میشود
بنابراین بیمار باید با تجربه نوع سازگار5ASAبا بیماریش
را پیدا کند وحتی الامکان کورتن یا داروی کاهنده ایمنی
مصرف هر گونه تغییر در مصرف ونوع دارو لازم است تد ریجی باشد بخصوص
کسانی که کورتیکوستروئید یا داروهای کاهنده ایمنی دردوزهای بالا مصر ف
می کندند میتوانند تحت نظر پزشک انواع استروئیدها را چه از نظر ترکیب
وچه از نظر شرکت سازنده امتحان کنند ممکن است با
این تغییر" نو ع کورتن وشرکت سازنده سازگار با بیماری خود را پیدا کنند
وبه این ترتیب مقدار مصرف کورتن را کم کنند به جز ترکیبات
5ASA
داروهای دیگر بین غذا مصرف شوند بهتر است بسته به محل درگیری روده فرم مناسب
5ص " شیاف" انماASA
در دوره عود انتخاب شود تا میزان مصر ف دارو کاهش یابد
عوامل موثر درمصرف بهینه داروعبارتند از:
شناخت دقیق بیماری
وسعت وشدت ان درهر مقطع زمانی
شناخت نوع داروی اصلی وجانبی
سازگاربه هربیمار و نوع شرکت سازنده ان
انتخاب فرمی از دارو که درست در محل التهاب ازاد شود وتاثیربهتری داشته باشد
شناخت مرحله بیماری یعنی بیمار باید بداند که درچه وضعیتی است بیماری در استانه فعالیت است
در دوره بهبودی موقت است
در دوره فعالیت وتشدید است
علائم بیماریش در هر مرحله چیست
تمام این موارد را بیمار باید خودش بشناسد وبداندوبا تجربه بتدریج با بیماری خود دقیقا اشنا شودنوع دارو ومقدار
مصرف دارو شرکت های سازنده دارو مناسب برای او تاریخ ساخت دارو   فرم داروی مناسب عوارض داروهایی که     مصرف میکند وروش مقابله با انها   ورژیم غذایی
مخصوص خود راپیداکند بابیماری خود سازش کرده
با حداقل مصرف دارووعوارض جانبی کمتر
زندگی طبیعی وبهینه ای داشته باشد
در این سایت وسایت های دیگر میتوان باتجارب دیگران
بابیماری وداروهای ان و..
اشناشد دراینجا باید ازهمه عزیزانی که زحمت راه اندازی این سایت ومدیریت ان را به عهده دارند تشکر نمایییم وقدر بدانیم نکندهر گونه تغییر در مصرف ونوع دارو لازم است تد ریجی باشد بخصوص
کسانی که کورتیکوستروئید یا داروهای کاهنده ایمنی دردوزهای بالا مصر ف
می کندند میتوانند تحت نظر پزشک انواع استروئیدها را چه از نظر ترکیب
وچه از نظر شرکت سازنده امتحان کنند ممکن است با
این تغییر" نو ع کورتن وشرکت سازنده سازگار با بیماری خود را پیدا کنند
وبه این ترتیب مقدار مصرف کورتن را کم کنند به جز ترکیبات
5ASA داروهای دیگر بین غذا مصرف شوند بهتر است بسته به محل درگیری روده فرم   مناسب   دارو     شیاف   کف  قرص   انما
در دوره عود انتخاب شود تا میزان مصر ف دارو کاهش یابد.

 


 دستگاه گوارش:

دستگاه گوارش از لوله گوارش و اعضای مرتبط با آن تشکیل می‌شود. لوله گوارش یک لوله پیچ خورده به طول حدود7 ‌متر است که غذا در حین هضم شدن از آن عبور می‌کند. این لوله شامل دهان، حلق، مری، معده، روده های کوچک و بزرگ، راست روده و مقعد است. اعضای گوارشی مرتبط عبارتند از3 ‌جفت غده بزاقی، کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا. دستگاه گوارش، غذا را به قطعات کوچکتر تبدیل می‌کند تا به وسیله سلولهای بدن قابل استفاده شوند و مواد باقیمانده را به شکل مدفوع، دفع می‌کند.
 قسمتهای مختلف دستگاه گوارش

صفاق

یک غشای چین خورده به نام صفاق، سطح درونی جدار شکم و تمامی اعضای گوارشی را می‌پوشاند.

دهان و مری

فرایند گوارش در دهان آغاز می‌شود. عمل دندانها و زبان در طول جویدن، غذا را برای بلع به قطعات نرم و کوچکتر تبدیل می‌کند و از طرفی مواد موجود در بزاق، کربوهیدارت‌های موجود در غذا را تجزیه می‌کنند. در هنگام بلع، زبان لقمه غذا را از گلو به مری می‌راند. در همین زمان، کام نرم حفره بینی را می‌بندد و اپی گلوت که یک زایده کوچک غضروفی در پشت زبان است، حرکت کرده، حنجره را می‌بندد و به این ترتیب غذا وارد بینی یا حنجره نمی‌شود.

معده

غذا از مری به داخل معده می‌رود. آنجا ممکن است به هم خوردن و تجزیه جزئی آن به وسیله مایعات گوارش کننده تا 5 ساعت طول بکشد تا تبدیل به یک ماده نیمه مایع به نام سوپ معدی شود. مایعات بلعیده شده مثل آب و الکل از معده و روده مستقیماً‌ در عرض چند دقیقه عبور می‌کنند.

روده کوچک

سوپ معدی وارد دوازدهه (قسمت اول روده کوچک) می‌شود و به وسیله مایعات گوارش کننده کبد و لوزالمعده باز هم تجزیه می‌شود. مرحله نهایی هضم در بقیه روده کوچک صورت می‌پذیرد. در روده کوچک، مایعات گوارش کننده‌ای که از جدار روده آزاد می‌شوند، مواد غذایی را به واحدهای شیمیایی کوچکی تبدیل می‌کنند به طوری که بتوانند از جدار روده وارد شبکه رگهای خونی اطراف آن شوند.

روده بزرگ

پس از جذب مواد غذایی در روده کوچک، مانده باقیمانده وارد روده بزرگ می‌شود. بیشتر آب موجود در این مواد به داخل بدن بازجذب می‌شود و ماده دفعی نیمه جامد باقی مانده، مدفوع نامیده می‌شود. مدفوع وارد راست روده می شود و در آنجا تا زمانی که با یک حرکت روده‌ای خارج شود نگهداری می‌شوند.

کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده

کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده، به تجزیه شیمیایی غذا کمک می‌کنند. کبد از محصولات گوارش برای ساخت پروتئینهایی مثل پادتن‌ها (که به مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کنند) و عوامل لخته کننده خون استفاده می‌کند. کبد همچنین سلولهای خونی فرسوده را تجزیه می‌کند و مواد اضافی را به صورت صفرا دفع می‌کند که در کیسه صفرا ذخیره می‌شوند و در گوارش چربیها نقش دارند.

ورود غذا به دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک) کیسه صفرا را تحریک می‌کند تا از طریق مجرای صفراوی، صفرا را به درون دوازدهه بریزد. لوزالمعده،‌ مایعات گوارش کننده قدرتمندی را ترشح می‌کند که در هنـگام ورود غذا به دوازدهـه، وارد آن می‌شوند. این مایعات، همراه با مایعات گوارش کننده‌ای که به وسیله سطح داخلی روده تولید می‌شوند، کمک می‌کنند تا مواد غذایی به موادی تجزیه شوند که جذب خون شده، به کبد برده می‌شوند.

اعضای گوارشی

کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده که در قسمت فوقانی شکم قرار دارند، مایعات گوارش کننده را به درون دوازدهه ترشح می‌کنند. صفرا از کبد و یک صفرا وارد مجرای صفراوی می‌شود و ترشحات لوزالمعده نیز مستقیماً‌به دوازدهه می‌ریزد.

حرکات دودی

غذا در طول لوله گوارش به وسیله توالی مداوم انقباضات عضلانی که حرکات دودی نام دارند، به جلو رانده می‌شود. دیواره‌های لوله گوارش با عضلات صاف پوشیده شده‌اند. برای راندن لقمه غذا به جلو، عضلات پشت غذا منقبض و عضلات جلوی آن شل می‌شوند. موج دودی برای حرکت دادن غذا در طول لوله گوارش، عضلات جداره‌ها با یک توالی به نام موج دودی منقبض و شل می‌شوند.