سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

طلاعاتی از تست غربالگری سرطان دهانه رحم جهت بیماران

دکتر زهره یوسفی


سرطان دهانه رحم از شایعترین بدخیمی های دستگاه تناسلی زنانه است و 3% عامل مرگ و میر خانمها در کشورهای پیشرفته را تشکیل می دهد. شیوع این سرطان نسبت به سرطان جسم رحم در کشورهای در حال توسعه بیشتر است. در حالیکه سرطان جسم رحم در کشورهای پیشرفته شیوع بیشتری دارد. اصولاً سرطان در یک سلول موجب تغییراتی در هسته و سیتوپلاسم می شود که این تغییرات در مرحل ابتدایی و پیش سرطانی هم قابل تشخیص است.از آنجایی که دهانه رحم عضوی است که که قابل دسترس است لذا برداشت سلولی از این عضو می تواند به تشخیص بیماری کمک کند . این برداشت سلولی از سرویکس ممکن است با درد و خونریزی ناچیزی همراه باشد و با استفاده از وسایل مخصوص از سلولهای قسمت خارجی دهانه رحم و قسمت غددی آن برداشت می شود وجهت بررسی آزمایشگاهی به آزمایشگاه آسیب شناسی ارسال می شود. متخصص آزمایشگاه بر اساس تغییرات هسته و سیتوپلاسم سلول و طبق تقسیم بندی جهانی این تغییرات را به پنج کلاس تقسیم می کند و بر اساس آن گزارش می دهد.کلاس یک ، یعنی سلولها طبیعی هستند.

کلاس دو ، در بعضی از سلولها تغییرات التهابی یا نقص هورمونی ناشی از یائسگی وجود دارد.

کلاس سه ، تغییرات غیرطبیعی سلول که احتمال سرطان را دارد نشان می دهد .

کلاس چهار ، تغییرات پیش سرطانی را نشان می دهد.

کلاس پنج ، تغییرات واضح سرطان رانشان می دهد.

این کلاس بندی را تست پاپ اسمیر می گویند که حدود 60 سال است که در دنیا انجام می شود. با انجام تست پاپ اسمیر می توان سلول سرطانی را در مرحله اولیه و پیش سرطانی تشخیص داد و درمان لازم را انجام داد و به همین دلیل به عنوان تست غربالگری سرطان دهانه رحم در تمام دنیا استفاده می شود و طبق نظر سازمان بهداشت جهانی لازم است در تمام زنانی که فعالیت جنسی دارند تا بعد از یائسگی این تست سالیانه انجام شود.

باید متذکر شد که تشخیص سرطان با تست پاپ اسمیر حدود 60% است و در 40% موارد لازم است از موارد دیگر تشخیصی استفاده شود. یکی از این موارد تقسیم بندی های جدیدتری است که از نظر آسیب شناسی سلول انجام می شودو مسئله دیگر نمونه برداری از سلولهای دهانه رحم با استفاده از میکروسکپ است که در زیر میکروسکوپ از نواحی غیر طبیعی نمونه برداشت می شود. تشخیص نقاط غیر طبیعی با دیدن عروق غیر طبیعی در این عضو است و یا اینکه بافت سرویکس را به ماده اسیدی که برای بدن هم مضر نیست آغشته کرده و این امر باعث یک سری تغییرات در سلول می شود. در صورتیکه سلول غیر طبیعی باشد بافت حاوی اسید سفیدرنگ می شود و نمونه برداری از این نقاط انجام می شود. این نوع بررسی را تحت عنوان کلپوسکپی می نامند. همراه با انجام این نمونه برداری برداشت از بافت غددی هم باید انجام شود و جداگانه به آزمایشگاه ارسال می شود.

فواصل تست غربالگری سرطان دهانه رحم هر سال است. در صورتیکه سه تست منفی متوالی وجود داشته باشد فواصل طولانی تر می شود. انجام این تست در خانمهای هم پیشنهاد شده است . خانمهای جوان با فعالیت جنسی زیاد یا تعداد شریک جنسی متعدد ویا دارای زگیل تناسلی چون در معرض خطر سرطان دهانه رحم هستند باید بطور مرتب و سالیانه پاپ اسمیر انجام دهند. با توجه به اهمیت تشخیص زودرس سرطان و در دسترس بودن و هزینه کم تست پاپ اسمیر،انجام این تست به همه خانمها پیشنهاد می شود.


علائمی که فرد را مشکوک به سرطان می کند 

 - سرطان پوست  

هر گونه ناراحتی غیرعادی پوست بویژه در پوست هائی که مرتباً در معرض آفتاب قرار دارند . خونریزی ، خارش ، درد یا هر تغییری در ظاهر برآمدگی ها ، خال ها یا زخم های پوست . 

- سرطان ریه  

سرفه دائم ، وجود خون در خلط ، درد سینه ،‌عفونت های مکرر  

 - سرطان پستان  

وجود توده در پستان ، تغییر ظاهر یا بافت پستان ،‌ضخیم شدن بافت ، ترشح مایعات روشن یا خونی از نوک پستان 

 - سرطان پروستات  

ادرار دردناک یا همراه با دشواری ، وجود خون در ادرار ، جریان ضعیف یا منقطع ادرار ،‌تکرر ادرار 

- سرطان راست روده و کولون  

خونریزی از مقعد ،کاهش وزن  تغییراجابت مزاج ،‌ وجود خون در مدفوع ،‌ درد شکمی ، مشروط بر اینکه خونریزی از بواسیر یا هموروئید  یا کولیت بوجود نیامده باشد . 

- سرطان معده  

سوء هاضمه ، بی اشتهائی ، درد شکمی ، کاهش وزن ،‌ استفراغ ، وجود خون در مدفوع و استفراغ  

 - سرطان رحم و تخمدان  

علائم سرطان تخمدان شامل تورم شکم ، دردشکم و کاهش وزن هستند . علائم سرطان رحم عادت های ماهیانه شدید در بانوانی که هنوز قاعده می شوند ، ترشح واژن  ، خونریزی بین دوره های عادت های ماهیانه ، خونریزی زنانه پس از یائسگی  

- سرطان گردن رحم 

خونریزی از مهبل در بین دوره های عادت ماهیانه پس از آمیزش یا پس از یائسگی ترشح خونابه  

 - سرطان لنفوم غیرهوچکینی 

غده های متورم در گردن ،‌زیربغل یا کشاله ران ، بی اشتهائی ، تب ، تعریق شبانه  

 - سرطان مثانه 

دشواری در ادرار ، وجود خون در ادرار ، تکرر ادرار ،‌احساس درد یا سوزش به هنگام ادرار