سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

مقایسه اثر سولفاسالازین و مزالامین در سیر مراحل حاد کولیت اولسروز و عوارض جنبی آنها

دکتر یوسف بافنده, دکتر محمد صادق مسرت, دکتر حیدر اسماعیلی, دکتر ابراهیم فتاحی   ص 5

  چکیده  

            زمینه و اهداف: سولفاسالازین داروی اصلی درمان کولیت اولسروز است. سولفاپیریدین موجود در ساختمان آن از نظر درمانی موثر نبوده و مسوول انتقال 5 - آمینوسالیسیلیک اسید و از طرفی عوارض دارو است. در ساختمان مزالامین، سولفاپیریدین حذف شده است تا با حفظ اثرات درمانی دارو، عوارض آن از بین برود. با توجه به گرانتر بودن مزالامین، مطالعه حاضر برای مقایسه اثر این دو دارو در درمان کولیت اولسروز انجام شد، تا مقرون به صرفه بودن هر کدام از داروها از نظر اثر درمانی و میزان عوارض مشخص گردد.

روش بررسی: چهل بیمار مبتلا به کولیت اولسروز که بر اساس یافته‏های بالینی، آزمایشگاهی، آندوسکوپیک، بافت ‏شناسی و طبق نمره بندی، شدت یکسان بیماری را داشتند به طور اتفاقی تحت درمان با سولفاسالازین یا مزالامین قرار گرفته و در فواصل 2و 6 هفته بعد از شروع درمان، تحت بررسی بالینی و بعد از 3 ماه از شروع درمان، تحت بررسی بالینی و آندوسکوپیک قرار گرفتند. بعد از ایجاد رمیسیون به مدت 3 ماه تحت درمان نگهدارنده قرار گرفتند.

یافته ها: میانگین شاخص شدت بیماری در گروه تحت درمان با مزالامین از 15.1 (SD=3.4) در موقع مراجعه به 6.9 ((SD=5.6 در 3 ماه بعد از درمان، و این مقادیر در گروه تحت درمان با سولفاسالازین از میانگین14.4 (SD=4.4)موقع مراجعه به 4.6 ((SD=4.7 در 3 ماه بعد از درمان رسید. یعنی در هر دو گروه باعث بهبود شدت بیماری‏ شدند (P<0.00001). ولی مقایسه جواب به دارو در دو گروه اختلاف معنی دار نشان نداد (p>0.16). عوارض معدود و خفیف در گروه تحت درمان با سولفاسالازین مشاهده شد.

نتیجه گیری: پاسخ درمانی سولفاسالازین‏ و مزالامین ‏در درمان کولیت‏ اولسروز یکسان‏ است. عوارض سولفاسالازین ‏معدود و اغلب خفیف می ‏باشند.