سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

اولین لذت یا لذت حیوانی

همانطور که انسان دارای سه زیبایی اساسی است میتواند در زندگی  از سه  نوع  لذت هم بهره مند شود لذت اول : لذائذ  مربوط به جسم  مثل  خوردن  ونوشیدن  و خوابیدن  واستراحت   بوییدن 

  بوسیدن  معانقه و معاشقه   مراوده   وملامسه  مجامعه  از لذتهای  جسمانی هستند   که همه موجودات حتی جمادات  وبخصوص  حیوانات  ( پرندگان و چرندگان ودرندگان  ..). از ان بهر ه مند هستند  چون انسان موجودی برتر و والاتر  وعزیزتر و ارزشمندتر از همه موجودات است  علاوه بر لذتهای جسمانی  میتواند از لذتهای  مخصوص و ویژه  انسان  چون  لذت های  اندیشیدن  واثار وبرکات  ان و  لذت های    انسانیت    واثار  و برکات ان بهره مند شود  هیچ  موجودی در عالم خلقت  نمیتواند   تدبر و تعقل  کند و  بیندیشد  و  نگارش و کتابت داشته باشد   شعر و نقاشی و موسیقی و  مینیاتور و هنر وصنعت  وابتکار و  ابداع و خلاقیت  و..... فقط  مخصوص انسان است حتی باید گفت   لذتهای  جسمی  که برای انسان در نظر گرفته شده است  صرفا  به منظور  فراهم شدن زمینه  بهر ه مندی  ازدو نوع دیگر  لذت    ویژ ه  وخاص  انسان  است تعجب دارد  که بعضی در سایت ها و وبلاگها و  کتب و مجلات و.... انسان و انسانیت را  در مرحله  حیوانیت  نگه داشته اند   وهمه هم و غم  خود را صرف میکنند  که  انسان را  در محدوده لذت های حیوانی  متوقف کنند  هر چه تبلیغ است برای  بهر ه مندی  بیشتر و متنوع تر از لذتهای حیوانی است  خوردن  وخوابیدن و بخصوص  لذت های  جنسی  نوک  پیکان تبلیغات   وتشویقات است  یکی نیست  به اینها بگوید هرچه  کلفت و دراز شوی از الاغ که بهتر نمیشوی  اخر خط میشوی   الاغ  هر چه شهوت برانی به پای خوک که  نمیرسی و هرچه بخوری به پای  گاوکه  نمیرسی  اخر خط  لذتهای  جسمانی   حیوان کامل بودن است  هر چه عریان شوی و هر چه نپوشیده تر  در  معابر حضور یابی  عریان تر از الاغ و سگ و میمون وخرس   که نمیتوانی  ظاهر شوی اینها عریان  ولخت  و برهنه  در همه جا  ظاهر میشود   اگر انسانی  لباس وپوشش  را  یکی یکی  کنار بگذارد   اخر ین  مرحله  لخت و عریان شدنش  مساوی با  الاغ و سگ ومیمون است این  ترقی است  یا تمدن  یا انحطاط  وپس رفت  یا کار خیلی سخت و هنر مندانه ای است لباس از تن  برون کردن و لخت و عریان  در کوچه و خیابان ظاهر شدن تعجب دارد   انسان  دارای عقل  و اندیشه اینقدر  تنزل کند   که رفتاری  همانند سگ وخوک والاغ و میمون  داشته باشد  وعد ه ای مدعی فهم  مرتب  سعی کنند با تبلیغات  وترفند های متنوع  انسان و انسانیت را در دائره خوردن  وخوابیدن بهتر و شهوترانی  بیشتر ومتنوعتر و.... به انحطاط  وقهقهراء  بکشانند .....

لذت دوم : لذت اندیشه

لذتهای زیر منحصر به انسان هستند  تدبر  تفکر ومطالعه و  تالیف   تدوین   ابتکار ونواوری  یا خلاقیت

اختراعات وابداعات  مجمعه ذوقهای هنری در زمینه های مختلف  شعر  وموسیقی و خط ونقاشی

منبت کاری و مینیاتور  وکاشیکاری و.

دانشمندان  ومحققان و پژوهشگران  در ازمایشگاهها و انستیتو ها و مراکز علمی از لذتهای یس

بزرگ و خاصی  بهره مند میشوند که هرگز حاضر نیستند با لذات جسمانی  معاوضه کنند

شاید دانشمندی  به خاطر مشغولیت به علم  چندین بار تخم مرغی را که میخواسته است برای ناهار صرف کند سوزانده است   واخر سر هم نان خالی خورده است   یا دانشمندی بین

ملک وحکومت و  معاشقه با  جنس مخالف و در دست داشتن کلید کتابخانه سلطنتی  مورد اخیر

را ترجیح داده است

به عبارتی  میتوان گفت لذتهای مربوط به اندیشه و تفکر وتدبر بسیار عظیم تر وشیرین تر است

منتهی کسی که از دایره حیوانیت بیرون نیامده است  لذتی جز خوردن و خوابیدن و شهوت

راندن نمیشناسد  فکر میکند لذت همین است وبس  بعضیها هم که جز تشویق به خوردن وخوابیدن وشهوت راندن بیشتر و بهتر ومتنوع تر نمیکنند  در مرحله حیوانیت توقف کرده اند

ولذت دیگری نمیشناسند که  مردم را بسوی ان دعوت وتشویق کنند

برای اینکه بدانیم  کجا هستیم میتوانیم محاسبه کنیم  چه اندازه از لذات مربوط به

اندیشه  وعقل بهره مندیم  چقدر لذت هنری وعلمی وتحقیقاتی داریم  وچه اندازه وتا چه حدودی

در گیر  خوردن وخوابیدن و  امیزش جنسی ولذتهای مربوطه  هستیم وبا این بررسی ببینیم

ایا در مرحله حیوانیت محض  مانده ایم ویا اینکه از لذتهای حیوانی  فقط در موارد نیاز واضطرار برای بهره مندی از لذائذ مربوط به اندیشه وفکر بسنده کرده ایم  اگر هم وغم عمده ما اخور وطویله وتوبره پالان و سیخک و نعلین و جفت گیری و جفتک اندازی است  به خود اییم

که بالاتر از عالم حیوانیت  عالم بس عظیمی هست  ولذیذ تر از لذات حیوانی لذات بس

شگفت و عظیمی هست که ما غافل از ان هستیم  تجدید نظری کنیم وکوشش در جهت

رشد  ووارد شدن در عالم اندیشه وفکر ومطالعه و تحقیق و ابتکار و اختراع و

وقتی به این جهان با عظمت وارد شدیم رفته رفته لذت های عقلانی را تجربه کردیم  به جایی

میرسیم که لذات حیوانی را بازیچه و بیهوده خواهیم پنداشت  وبه کمترین اندازه ممکن

بسنده خواهیم نمود

دهانی بتدریج بسته ودهان دیگری باز خواهد شد  این دهان بستی دهانی بازشد

تا دهان حیوانیت باز وبازتر میشود دهان عقلانیت بسته وبسته تر خواهد شد

واین قانون خلقت است باید این دهان را  تا انجا  ببندی که بقای

حیات به کمتر از ان مقدور نباشد  تا دهان دیگر انقد ربازشود که مانع بقا ء نشود.

سوم : لذت انسانیت