سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم


محققا کسانى که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس استقامت  کردند  نه خوفی دارند ونه اندوهی   به تبع ایمان با ایات الهی ایمان به کلمات اولیاء حق عزوجل در قلب محقق میشود   خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَک‏   الصحیفةالسجادیة ص :  206

..مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ لَقَدْ خَابَ مَنْ رَضِیَ دُونَکَ بَدَلا وَ لَقَدْ خَسِرَ مَنْ بَغَى عَنْکَ مُتَحَوِّلا... مفاتیح‏الجنان      1      273      دعاء حضرت امام حسین علیه السلام در روز عرفهفَإِنَّکَ الْکَافِی لا کَافِیَ سِوَاکَ وَ مُفَرِّجٌ لا مُفَرِّجَ سِوَاکَ وَ مُغِیثٌ لا مُغِیثَ سِوَاکَ وَ جَارٌ لا جَارَ سِوَاکَ خَابَ مَنْ کَانَ جَارُهُ سِوَاکَ وَ مُغِیثُهُ سِوَاکَ وَ مَفْزَعُهُ إِلَى سِوَاکَ وَ مَهْرَبُهُ إِلَى سِوَاکَ‏ وَ مَلْجَؤُهُ إِلَى غَیْرِک   شفاءالصدور ص :  34

     الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام / 381 / 106 باب التفکر و الاعتبار و الهم فی الدین و الإخلاص و الیقین و البصیرة و التقوى و الخوف و الرجاء و الطاعة لله عز و جل...وَ أَرْوِی‏ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ أَعَزَّ النَّاسِ‏ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ...هرکس میخواهد عزیزترین مردم باشد در سر وعلن تقوی داشته باشد   تفسیر الصافی / ج‏4 / 233 / [سورة فاطر(35): آیة 10] ..... ص : 233

فی المجمع عن النبیّ صلّى اللَّه علیه و آله قال انّ ربّکم یقول کلّ یوم انا العزیز فمن‏ أراد عزّ الدّارین فلیطع ... به یقین پروردگارتان هرروز ندا میدهدکه  یگانه عزیز منم هرکس تصمیم به عزتمندی دارد مطیع باشد  کافی (ط - دار الحدیث) / ج‏15 / 852 / خطبة لأمیر المؤمنین علیه السلام ..... ص : 845

... وَ لَنْ تَعْرِفُوا التَّقْوى‏ حَتّى‏ تَعْرِفُوا الَّذِی تَعَدّى‏... وتقوی رانمیشناسند تا اینکه انراکه مخالفت میکنند بشناسند   بحار الأنوار (ط - بیروت) / ج‏67 / 284 / باب 56 الطاعة و التقوى و الورع و مدح المتقین و صفاتهم و علاماتهم و أن الکرم به و قبول العمل مشروط به ..... ص : 257

- وَ قَالَ علیه السلام  … فَإِنَّ تَقْوَى اللَّهِ دَوَاءُ دَاءِ قُلُوبِکُمْ وَ بَصَرُ عَمَى أَفْئِدَتِکُمْ وَ شِفَاءُ مَرَضِ أَجْسَادِکُمْ وَ صَلَاحُ فَسَادِ صُدُورِکُمْ وَ طَهُورُ دَنَسِ أَنْفُسِکُمْ وَ جِلَاءُ غِشَاءِ أَبْصَارِکُمْ وَ أَمْنُ فَزَعِ جَأْشِکُمْ وَ ضِیَاءُ سَوَادِ ظُلْمَتِکُمْ فَاجْعَلُوا طَاعَةَ اللَّهِ شِعَاراً دُونَ دِثَارِکُمْ وَ دَخِیلًا دُونَ شِعَارِکُمْ وَ لَطِیفاً بَیْنَ أَضْلَاعِکُمْ وَ أَمِیراً فَوْقَ أُمُورِکُمْ وَ مَنْهَلًا لِحِینِ وِرْدِکُمْ وَ شَفِیعاً لِدَرَکِ طَلِبَتِکُمْ وَ جُنَّةً لِیَوْمِ فَزَعِکُمْ وَ مَصَابِیحَ لِبُطُونِ قُبُورِکُمْ وَ سَکَناً لِطُولِ وَحْشَتِکُمْ وَ نَفَساً لِکَرْبِ مَوَاطِنِکُمْ فَإِنَّ طَاعَةَ اللَّهِ حِرْزٌ مِنْ مَتَالِفَ مُکْتَنِفَةٍ وَ مَخَاوِفَ مُتَوَقَّعَةٍ وَ أُوَارِ نِیرَانٍ مُوقَدَةٍ فَمَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَى عَزَبَتْ‏ عَنْهُ‏ الشَّدَائِدُ بَعْدَ دُنُوِّهَا وَ احْلَوْلَتْ لَهُ الْأُمُورُ بَعْدَ مَرَارَتِهَا وَ انْفَرَجَتْ عَنْهُ الْأَمْوَاجُ بَعْدَ تَرَاکُمِهَا وَ أَسْهَلَتْ لَهُ الصِّعَابُ بَعْدَ انْصِبَابِهَا وَ هَطَلَتْ عَلَیْهِ الْکَرَامَةُ بَعْدَ قُحُوطِهَا وَ تَحَدَّبَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ بَعْدَ نُفُورِهَا وَ تَفَجَّرَتْ عَلَیْهِ النِّعَمُ بَعْدَ نُضُوبِهَا وَ وَبَلَتْ عَلَیْهِ الْبَرَکَةُ بَعْدَ إِرْذَاذِهَا فَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی نَفَعَکُمْ بِمَوْعِظَتِهِ وَ وَعَظَکُمْ بِرِسَالَتِهِ وَ امْتَنَّ عَلَیْکُمْ بِنِعْمَتِهِ‏    الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏2 / 268 / باب الروح الذی أید به المؤمن ..... ص : 268

1- الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى جَمِیعاً عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی سَلَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدِ بْنِ غَزْوَانَ عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی خَدِیجَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ ع فَقَالَ لِی إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَیَّدَ الْمُؤْمِنَ‏ بِرُوحٍ‏ مِنْهُ‏ تَحْضُرُهُ فِی کُلِّ وَقْتٍ یُحْسِنُ فِیهِ وَ یَتَّقِی وَ تَغِیبُ عَنْهُ فِی کُلِّ وَقْتٍ یُذْنِبُ فِیهِ وَ یَعْتَدِی فَهِیَ مَعَهُ تَهْتَزُّ سُرُوراً عِنْدَ إِحْسَانِهِ وَ تَسِیخُ فِی الثَّرَى عِنْدَ إِسَاءَتِهِ فَتَعَاهَدُوا عِبَادَ اللَّهِ نِعَمَهُ بِإِصْلَاحِکُمْ أَنْفُسَکُمْ تَزْدَادُوا یَقِیناً وَ تَرْبَحُوا نَفِیساً ثَمِیناً رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً هَمَّ بِخَیْرٍ فَعَمِلَهُ أَوْ هَمَّ بِشَرٍّ فَارْتَدَعَ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ نَحْنُ نُؤَیِّدُ الرُّوحَ بِالطَّاعَةِ لِلَّهِ وَ الْعَمَلِ لَهُ.   با ایمان قلبی به ایات الهی وکلمات  راویان ومفسرین  امین  خود بخود تقوی ایجاد میشود تقوی از عبودیت غیر  چون "غیر " در برابر بارقه جلوه  ذات مطلق احدیتی که قلب   رهبر و زعیمی  در عالم اسلام  مشاهده نموده است  جلوه ای ندارد   وبرای مومن حقیقی به این ایات   چیز قابل ذکری به حساب نمی اید  وتقوی از توجه به دنیا و زخاریف ان نیز  حاصل میشود چون   مشاهده کننده جلوه حق تعالی  ومومن به ایات الهی  دنیا را بسیار کوچک و حقیر میبند  وبنابراین  به هیچ وجه قلبش متوجه  "قلیل وناچیز"    نمیشود   و "تقوی از انیت وانانیت "  حاصل میشود  برای  انکه     فلب مشاهده کرده است جلوه "  رب"  را و جایگاه خودش را نزد او ودر برابراو   .    وقتی رهبرانی  در دنیای اسلام  به این مشاهده و توفیقات همراه ان  دست یابند به ایمان قلبی میرسند  ذات این ایمان  و  تقوی ناشی ازا ن  انها را تشنه  ملاقات ودیدارمجدد و مکرر و  حصول مراتب برتر وعالیه ان میکند   این ایمان متزاید و تقوی رو به پیشرفت  نورانیت قلبی ایجاد میکند  وقلب رهبران   محل حضور وجلوس  ملائک وی یا در مراحل بعد   حضور خود  حق تعالی میشود  قلب الهی این چنینی  چشم و.گوش وسایر جوارح را الهیه و نورانی نموده و همه  حرکات و سکنات و اشارات و بیانات  را الهی میکند   براین اساس  مجموعه فعل وی  فعل حق تعالی میشود  و قتی فعل الهیه شد مسلما  مقاصد  اسلامی  به نحو احسن محقق میگردد   خاصیت دیگر  چنین ایمان وتقوایی که ناشی از  مشاهده   حقیقی باطنی روح  انسانی است  میل به  چشاندن این لذت و بهجت به سایرین است وبراین اساس      هدایت عوام  بوسیله  خواص   متعاقب  ان به حاصل میشود همانطور که رهبری علی الدوام در کار حصول ایمان برتر وتقوی بیشتر است  به تناسب درک فیوضات برتر  و برکات بیشتر از مشاهده   انوار جمال  اثرات  دعوت مردم به  ایمان و عبودیت و به تبع ان تقوی بوسیله او  بیشتر و گسترده تروقوی تر میشود  و  برکات ناشی از اثار این تقوی  روبه گسترش همه جانبه   جامعه را نورانی و الهی   خواهد کرد  و این نورانیت نصرت عظیم  الهی را همره خواهد داشت نصرتی که  هینمه همه شیاطین و ستمکاران و طواغیت را را درهم خواهد ریخت و جهان را از یکپارچه نور ومعرفت واطاعت   خواهد نمود   و  اسمان وزمین  برکات خودرا  براهل ان بوفور ارزانی خواهند داشت  برای توفیق در حصول تجلی راهکارهایی ارائه شده است  درقران مجید اتیان "عمل صالح" و" عبادت خالصانه"  بصورت اجمالی شرط لقا ء بیان شده است  ولی برای دست خالی ازهر توشه وجاهل از هر راه وطریقه بهترین گزینه تصمیم  واراده قطعی به توفبق است مطالعه  هدفمند مفاد مناجات های اولیاء علیهم السلام برای بکارگیری  عبارات وجملات و  انتخاب مکانی دور دست  وجبین برخاک نهادن   به سجده های مکرر و طولانی  وتضرع و التماس  کم کردن خواب وخوراک و شهوات و وطرح  مکرر  ومجدانه  سئوال اساسی ومهم " رَبِّ أَرِنی‏ أَنْظُرْ إِلَیْکَ " همراه با  سماجت  و امیدواری سرانجام به حسب ایه قرانی مَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ   عنکبوت ایه 5   نتیجه خواهد داد ومرتبه ای ازتجلی را شاهد خواهد بود

وبرای انهاکه به " کربلا" اشنایی وبه نام " حسین "  معرفتی دارند    تشنگی وقدحی  از  اب و کمی تربت حسینی   واندیشه  مختصری به  ظهر عاشورا  کافی است  به این صورت که   با  حال عطش شدید درحالی که   به تصویری از طفلی گلوبریده  منقوش در مصلی و مشک خشکیده اویز  کنار ان  چشم دوخته اند  به نماز ایستند و مکرر ذکر" یاحسین " کنند وسلام گویند حبیب حضرت محبوب رابه  همان کلماتی که حضرت رب حبیش را سلام میدهد"  السلام علیک یا اباعبدالله"  سلام برتو ای  پدر علی اصغر  با کربلایی شدن جسم و جان وروح و روان  تکبیره الاحرام گویند  وبه شفاعتش   درسجود به دستگیری حق جل وعلا توفیق یافته و به مقصود رسند  انشاء الله تبارک وتعالی  که حضرت صادق ال محمد علیهم السلام فرموده اند.....‏ السُّجُودُ عَلَى تُرْبَةِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ  علیه السلام  یَخْرِقُ الْحُجُبَ‏ السَّبْعَ‏..  الدعوات (للراوندی) / سلوة الحزین / النص / 188 / فصل فی التداوی بتربة مولانا و سیدنا أبی عبد الله الحسین ع و الدعاء و الصدقة و الحث على ذلک ..... ص : 180              والسلام علی سیدنا و  مولانا الامام  السید علی الخامنه ای ورحمه الله وبرکاته     اللهم احفظه و ایده وانصره و بلغ مناه واستجب دعائه وانصر من نصره واخذل من خذله.