سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

مقام معظم رهبری حضرت آیة‏الله خامنه‏ای مد ظله العالی 
«ایشان  واقعا در کنار امام یک عنصر لازم و بی‏بدیل بود. هیچ‏کس دیگری در کنار امام نمی‏توانست این نقش را ایفا کند... برای رسیدن اخبار به امام کسی لازم بود که به امام نزدیک باشد و چنین شخصی فقط حاج احمد آقا بود. ایشان هم در انتقال خبرها به امام و هم در انتقال نظرات به بیرون ... نظرات امام را خوب منعکس می‏کردند و هم در مشورت دادن به امام نقش داشتند. حاج احمد آقا در موارد متعددی به امام مشورت می‏داد، امام کسی نبود که تحت تاثیر عواطف قرار بگیرد یا ارتباط پدر و فرزندی تاثیر ناروایی در امام داشته باشد. امام از مشورت حاج احمد آقا بهینه می‏کرد، یعنی اینطور نبود که هر چه حاج احمد آقا می‏گفت امام بپذیرد... حاج احمد آقا در موارد متعددی نظرات پخته خوبی را به امام منعکس کرده بود و گاهی هم مطالبی می‏گفت که امام قبول نمی‏کرد ... نباید تصور کرد که ایشان چیزی را به امام تلقین می‏کرد. امام تلقین‏پذیر نبود ولی نظرات روشن و قوی‏ای را در موارد متعددی به امام منتقل می‏کردند و امام هم از آن استفاده می‏کردند. ایشان در چند جلسه شرکت می‏کرد، یکی شورای مصلحت ... دیگری شورای عالی دفاع که گاهی شرکت می‏کردند و یکی هم جلسه رؤسای سه قوه بود که ایشان بطور مرتب و به عنوان عضو شرکت می‏کرد... در آن جلسات حاج احمد آقا به عنوان یک عنصر خوشفکر و باهوش و با تجربه، انصافا خیلی بدرد ما می‏خورد. در مسائل مختلف و بخصوص در مسایل جهانی ذهنش باز بود و نظر او یک نظر خوب و پخته‏ای در بین نظرها بود.» 
حضرت امام خمینی(قدس سره): 
«... اینجانب در پیشگاه مقدس حق شهادت می‏دهم که از اول انقلاب تا کنون و از پیش از انقلاب در زمانی که وارد این نحو مسایل سیاسی شده است از او رفتار یا گفتاری بر خلاف مسیر انقلاب اسلامی ایران باشد، ندیده‏ام و در تمام مراحل از انقلاب پشتیبانی نموده و در مرحله پیروزی شکوهمند انقلاب، معین و کمک‏کار من بوده و هست و کاری بر خلاف نظر من انجام نمی‏دهد و در امور مربوطه چه در اعلامیه‏ها یا ارشادها... بدون مراجعه به من تصرف و دخالتی نمی‏کند حتی در الفاظ اعلامیه‏ها بدون مراجعه دخالت نمی‏کند و اگر در امری نظری دارد، تذکر می‏دهد که تذکراتش نیز صادقانه [است] و بر خلاف مسیر انقلاب و مصحلت نیست و من اگر تذکراتش را نپذیرفتم، تخلف از قول من نمی‏کند و من نیز اگر حرفش را صحیح دیدم، قبول می‏کنم و امیدوارم حرف صحیح را از همه کس قبول کنم... من خدای قاهر حاضر منتقم را شاهد می‏گیرم که احمد از آن روزی که در کمک اینجانب در بیرونی مشغول اداره امور من بوده تا الآن که این ورقه را می‏نویسم قدمی یا قلمی بر خلاف گفتار و نوشتار من برنداشته و با وسواس عجیب در کلیه گفتارهای من یا نوشته‏های من سعی نموده که حتی یک کلمه بلکه گاهی یک حرف را که به نظر او محتاج به اصلاح است‏بدون اذن من تصرف نکند.»


ضایعه درگذشت‏حجة‏الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینى 
در پایان سال 73و آغاز سال جدید  ملت مسلمان ایران با اندوه ومصیبت‏بزرگى روبرو گردید، درگذشت فرزند برومند امام امت، بنیانگذار جمهورى‏اسلامى ایران و جناب حجة‏الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا خمینى رضوان‏الله‏تعالى علیه، در عنفوان جوانى و با آن همه سوابق درخشان و فداکاریها و تحمل‏مشقات چه در هنگام اقامت امام در عراق و چه پس از پیروزى انقلاب، براى ایران‏ضایعه بزرگى بود. هنوز مردم ما به یادگار امام امیدها داشتند که سالهاى سال این‏عنصر خیرخواه و بى‏توقع، در کنار انقلاب و رهبر عالیقدر آن باقى باشد و همچنان به‏حل مشکلات و اصلاح امور ادامه دهد. ولى مشیت قاهره حق تعالى مافوق همه‏مشیتها و خواستها و آرزوهاست چه باید کرد «ماشاءالله کان و مالم یشا لم یکن‏»«اذا جاء اجلهم لایستاخرون ساعة ولایستقدمون‏». 
ظاهرا همین دلبستگى‏ها و امیدها و آن همه فداکاریها و خیرخواهى‏ها باعث‏گردید که همه ملت در این حادثه جانگداز تاثر خود را اظهار و با تجلیل و قدردانى ازیادگار امام با او وداع نمایند. مراسم تشییع و دفن او یادآور احساسات پرشور وبى‏سابقه‏اى بود که مردم ایران در رحلت امام از خود نشان داد و مانند آن مراسم‏پرشکوه از یاد رفتنى نیست. 
یکى از خصوصیات بارز و آشکار و غیرقابل جبران فرزند امام، همان بود که دراجتماع عظیم حرم امام، هنگام دفن او، از زبان فرزندش حاج سیدحسن خمینى شنیده‏شد که گفت: پدرم خزینه اسرار امام و انقلاب بود و دریایى از اسرار و معلومات‏ناگفته و نانوشته را با خود به گور برد و این ضایعه حقیقتا براى انقلاب عظیم و جبران‏ناشدنى است. 
مسلما در معاشرت و ملازمت فرزند امام با وى در طول چهارده سال مبارزه وتبعید پیش از پیروزى، و حدود یازده سال پس از پیروزى انقلاب و حضور و شرکت‏او در کلیه‏کارها و تماسهاى امام، او را محرم اسرار کرده بود و اگر او فرصت پیدامى‏کرد و این خاطرات منحصر به خود را مى‏نوشت مسلما در تاریخ انقلاب بسیارمؤثر بود و گنجینه گرانبهایى را بر سیر حوادث انقلاب مى‏افزود و افسوس و صدافسوس که این آرزو برآورده نشد. 
از خصوصیات بارز دیگر این عنصر فداکار آن بود که در طى سالهاى درازرنجها و غمها را تا جایى که حتى قابل تحمل هم نبود به جاى امام به دل مى‏خرید وابراز هم نمى‏کرد. او حقیقتا غمخوار امام و حامل رنجهاى او بود و آنچه را که لازم‏نمى‏دید براى حفظ امام، به او نمى‏گفت و خود سنگینى آنها را به دوش مى‏کشید و بردل هموار مى‏نمود. و این خدمت‏بزرگى از لحاظ روحى و روانى به امام بود که درسنین پیرى نیاز به آرامش داشت و نمى‏بایست ناملایمات بسیار او را آزار مى‏دادآرى وى پاسدار امام و همواره مواظب و مراقب حفظ جسم و جان او بود. 
از خصوصیات دیگر فرزند امام، عدم توقع او بود، او براى خود منصب و مقامى‏طلب نکرد و بلکه مانند یارى دلسوز پس از رحلت امام همواره در کنار مقام معظم‏رهبرى، ریاست محترم جمهور و کلیه کارگزاران کشور بود و چه بسیار گره‏هاى‏کورى که به دست او باز، و چه بسیار تضادهاى درونى انقلاب که با تدبیر او رفع، وچه مشکلاتى که با نظر او حل گردیده است‏بدون این که خود او یا دیگران آنها راابراز کرده باشند. 
در هر حال، فاجعه‏اى بس بزرگ و غمى ماندنى و از یاد نرفتنى بود که بر قلب‏ملت ایران وارد آمد و باید تسلیم اراده حق بود.      محمد واعظ زاده خراسانى 
پیام رهبر معظم انقلاب  اسلامی
بسم‏الله الرحمن الرحیم 
انالله وانا الیه راجعون 
سرانجام پس از هفته‏اى اندوهبار و سرشار از اضطراب و نگرانى، بار سنگین مصیبت فرود آمد و دل‏امت وفادار دستخوش طوفان غم و محنت‏شد، یادگار امام و فرزند دلبند و عزیزترین کس او دنیاى فانى راوداع گفت و چهره محبوب و آشناى مردم و غمخوار کشور و انقلاب و خدمتگزارى صدیق براى هدفهاى‏امام عظیم راحل و اندیشه‏اى روشن و چشمى تیزبین در خدمت نظام اسلامى، کشور و ملت و دوستان ودوستداران خود را ترک کرد و ایران اسلامى را به عزاى خویش نشانید. 
در دوران پر حادثه انقلاب مرحوم حجة‏الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینى یکى از مؤثرترین‏عناصر در جریانات کلى کشور و انقلاب بود، او براى رهبر کبیر انقلاب فرزندى مهربان و در عین حال‏مشاورى امین و یارى دیرین و سربازى فداکار و مریدى گوش بفرمان و کارگزارى لایق و کارآمد بود.  امام بزرگ ما بارها محبت پرشور و اعتماد عمیق و تحسین قلبى خود نسبت‏به این فرزند خاضع و مطیع‏خود را بر زبان آورده بود و نزدیکترین‏ها گواهى صادق آن چنان پدرى را در حق پسر یگانه‏اش ازآن زبان پرهیزگار شنیده بودند. 
در طول سالهاى انقلاب چه بسیار گره‏ها که بدست او گشوده شد و چه بسیار کارهاى بزرگ که به تدبیراو انجام گشت از اینها برتر نقش این عنصر پرتلاش و پرتوان در حراست عاشقانه از سلامتى جسمى وآرامش خاطر امام بزرگوار بود، بى‏شک سلامت‏و توان جسمى و قدرت کارى آن قائد عظیم‏الشان دردوران پر مخاطره ده ساله با وجود کهولت‏سنى و بیمارى قلبى در میان عوامل و اسباب عادى از همه بیشتربه ابتکار و مراقبت و پى‏گیرى دلسوزانه این فرزند مهربان وابسته بود، ملت ایران از این بابت‏بسى مدیون‏این عزیز فقید است. 
تاریخچه خدمات ارزنده آن مرحوم به دوران پس از پیروزى منحصر نمى‏شود، نقش ایشان در دوران‏مبارزات ملت ایران نیز برجسته و فراموش نشدنى است و هر چه زمان به مقطع پیروزى انقلاب اسلامى‏نزدیکتر مى‏شود این نقش و سهم، صاحب آن بزرگتر و روشن‏تر مى‏گردد و چون فاصله زمانى میان فقدان‏فاجعه‏آمیز مرحوم آیت‏الله حاج سید مصطفى خمینى فرزند بزرگ و نام‏آور امام و روزهاى بازگشت رهبرکبیر انقلاب به کشور فرا مى‏رسد نقش مرحوم حاج سید احمد خمینى در قضایاى انقلاب وضعى استثنایى ومنحصر بفرد مى‏یابد. 
بى‏شک در آخرین ماههاى دوران نهضت هیچکس در رابطه با امام بزرگوار نقشى تا بدین حد بزرگ ومؤثر از خود بروز نداده است. تلاش بى‏وقفه و پروانه‏وار ایشان در کنار مشعل فروزان وجود امام عزیزرضوان‏الله علیه بسى برکات را منشا گشته و بسى دشوارها را آسان نموده است.  اکنون این یادگار امام از میان ما رفته و ما را در فقدان خود مهموم و مغموم برجا گذاشته است.  شکوه این غم جانکاه را به پیشگاه صاحب و مولاى خود حضرت بقیة‏الله الاعظم مى‏بریم و از او دعابراى صبر و تسلى مى‏طلبیم و در عین حال نخستین تسلیت را هم به او مى‏گوییم.  تسلیت‏بعدى به مادر داغدار و محنت کشیده‏اى است که بار سنگین مصائب بزرگ بر دل او سنگینى‏مى‏کند و نیز همسر گرامى و فداکار ایشان و نیز به خانواده معظم و بیت معزز حضرت امام راحل بویژه‏فرزندان گرامى این عزیز و بالاخص به یادگار برومندش جناب حجة‏الاسلام حاج سید حسن خمینى و نیز به‏عموى بزرگوارشان جناب حجة‏الاسلام والمسلمین آقاى پسندیده و دیگر خاندانهاى وابسته و به همه ملت‏بزرگ ایران و به همه مسلمانان جهان تسلیت مى‏گویم. 
خداوند روح آن مرحوم را مشحون از رحمت و فضل خود قرار دهد و او را با اولیایش محشور فرماید.  جمعه 26 اسفند ماه 1373  سید على خامنه‏اى