سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

 منبع :مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران
پروکتیت اولسراتیو چیست؟ پروکتیت اولسراتیو در تمام سنین دیده می‏شود اما به طور کلی شروع علائم بین 20 و 40 است.پروکتیت، التهاب راست روده است، یعنی 15 تا 20 سانتی متر انتهای روده جایی که مدفوع را قبل از آن که توسط مقعد بیرون رانده‏شود نگهداری می‏کند. التهاب واکنش بدن به آسیب یا تحریک است که منجر به تورم، قرمزی و درد می‏شود. علت التهاب در پروکتیت‏اولسراتیو شناخته شده نیست. بنابراین پروکتیت‏اولسراتیو به معنی ایجاد زخم یا آسیب دیدگی‏های کوچک بر روی سطح راست روده است. این زخم‏ها ممکن است خونریزی کرده و نهایتاً به صورت مدفوع خونی تظاهر کنند. بیماری التهابی روده (IBD) باعث زخمی شدن و التهاب بستر روده بزرگ و راست روده می‏شود. کولیت‏اولسراتیو فرمی از IBD است که روده بزرگ و راست روده را گرفتار می‏کند، پروکتیت اولسراتیو به راست روده محدود می‏شود، بیمارانی که از آن رنج می‏برند، دچار عوارض بیشتری نسبت به سایر فرمهای IBD می‏شوند. در اکثریت بیماران، پروکتیت‏اولسراتیو به بیماری جدی تری تبدیل نمی‏شود.
علائم پروکتیت‏اولسراتیو چه چیزها یی هستند؟
علائم پروکتیت‏اولسراتیو شامل
1-خونریزی از مقعد
2-تغییر عادت دفع مدفوع، اسهال یا یبوست
3-زور پیچ، تمایل مداوم و احساس اجبار برای دفع مدفوع
4-خون، بلغم و یا چرک در مدفوع 
5-ترشح مقعدی بلغمی و یا خون بدون مدفوع
اغلب به طور همزمان چند علامت دارند. برای مثال دفع مکرر مدفوع، خونریزی مقعدی، احساس اجبار به دفع کردن و زور پیچ به طور شایع با یکدیگر اتفاق می‏افتد.
بعضی علائم بیماری را هر روز تجربه می‏کنند. بعضی دیگر فقط گهگاهی علائمشان شعله‏ور می‏شود و دوره‏های فروکش که چندین هفته، ماهها یا حتی سالها طول می‏کشد، دربین فواصل حاد بیماری وجود دارد.
چگونه پزشک این بیماری را تشخیص می‏دهد؟
برای تشخیص، دکتر نیاز به گرفتن شرح حال کامل، انجام معاینه بالینی، انجام آزمایشات خونی و یا عکسبرداری و آزمایشات مدفوع خواهد‏داشت. بسیاری از پزشکان برای تشخیص سیگموئیدسکوپی انعطاف‏پذیر استفاده خواهندکرد که مستلزم جاگذاری یک وسیله انعطاف پذیر به داخل راست روده و انتهای روده بزرگ توسط سیگموئیدسکوپ میان پروکتیت‏اولسراتیو و کولیت‏اولسراتیو افتراق گذارد. پزشکتان ممکن است نمونه‏های بافتی از بستر ملتهب مقعدی بردارد تا تشخیص بیماری را تأیید کند.
چه کارهایی برای کنترل بیماری می‏توان انجام داد؟
ویزیتهای مرتب پزشکتان و پیروی از رژیم درمانی تجویز شده برای درمان کلی پروکتیت‏اولسراتیو مهم هستند.
1- غذا و تغذیه
غذا ممکن است علائم پروکتیت‏السراتیو را آرام یا تشدید کند ردگیری پاسخ بدنتان به غذاهای معین، می‏تواند به شناختن غذاهایی که وضعیت شما را بدتر می‏کنند، منجر کند. شما می‏توانید این چیزها را با پزشکتان مطرح کنید تا مشخص شود که آیا تغییرات رژیم غذایی ممکن است علائم شما را بهبود بخشند یا خیر.
2- سلامت روانی (فکری)
فشار روحی، استرس و اضطراب ممکن است علائم را بدتر کند. درباره استراژیها برای کاهش فشارهای روانی با پزشکتان صحبت کنید. همچنین سازمانهای حمایتی می‏توانند از طریق مشورت و تکنیکهای خاص، شرایط کاهش فشارهای روحی را فراهم کنند.
پزشک چگونه پروکتیت‏السراتیو را درمان خواهدکرد؟
هدف اولیه از درمان بهبود و در صورت امکان کاهش علائم است. پزشکتان درمان مناسب را برپایه شدت علائم و همینطور وسعت و شدت التهاب راست روده ( که توسط سیگموئیدسکوپ آشکار می‏شود) انتخاب خواهدکرد. پروکتیت‏السراتیو خفیف تا متوسط معمولاً می‏تواند به صورت موفقیت آمیزی با بکارگیری درمان‏های موضعی، یا مستقیماً بداخل راست روده درمان شود.
داروهای شایع که از طریق مقعدی استفاده می‏شوند شامل: هیدرورکورتیزون در کف، تنقیه و یا شیاف می‏باشند. آمینوسالیسیلیک‏اسید ((5-ASA به شکل تنقیه یا شیاف می‏باشد. اگر علائم با درمانهای مقعدی کنترل نشوند. درمان خوراکی با سولفاسالازین(5-ASA)  یا کورتیکواستروئیدها ممکن است نیاز باشد برای بعضی بیماران ترکیب هر دو نوع درمان از طریق (شیاف و تنقیه) یا ترکیب خوراکی و مقعدی بسیار مؤثر خواهد بود. همانند هر دارویی، بخصوص آنهایی که فقط با تجویز پزشک قابل دسترسی هستند، اطمینان حاصل کنید که دارو را همانطور که پزشکتان دستور داده‏است، مصرف می‏کنید.
طریقه استفاده از کف مقعدی (کورتیفوم)
1-ظرف محتوی کف را به مدت 10- 5 ثانیه با شدت تکان دهید. در پوش آن را در طی استفاده برندارید.
2-به صورت آرام شناور اپلیکاتور را پشت خط پرشدگی عقب بکشید تا اینکه دیگر عقب نیاید.
3-ظرف محتوی کف را سر بالا و بر سطح ‏تراز نگه‏دارید نوک اپلیکاتور را برروی دماغه درب ظرف محتوی کف قرار دهید.
4-برای پر کردن خمره اپلیکاتور
A.سر بالا نگه دارید، انگشت نشانه و میانی را برروی لبه های کنار در ظرف محتوی کف قرار دهید و
B.لبه‏های در را به طرف پایین فشار دهید و رها کنید.
C.مکث کنید، اجازه بدهید کف وارد بشود و خمره اپلیکاتور را پرکند.
D.وقتی که کف دیگر به اپلیکاتور وارد نشد مرحله 4B را تکرار کنید تا اینکه کف تا خط پرشدگی بالا بیاید و اپلیکاتور را پرکند. به محض اینکه اپلیکاتور پور شد آن را جدا کنید.
5-اپلیکاتور را محکم توسط خمره نگه‏دارید برای اطمینان شست و انگشت میانی را در زیر و دو طرف خمره قرار دهید، به آرامی نوک آن را داخل مقعد بگذارید. به محض آنکه داخل مقعد قرار گرفت، دکمه آن را فشار دهید تا کف خارج شود، سپس اپلیکاتور را بیرون بکشید.
6-قسمت‏های اپلیکاتور بایستی برای شستشوی کامل با آبگرم از یکدیگر جدا شده و به طور مجزا شسته شوند.